Työskentelytavat
ja ilmiöt kurssilla
Kurssimme
ilmiöiksi valikoituvat sukupuolisuus ja elokuva. Ilmiöitä käsittelimme
vaikuttamisen näkökulmasta. Kurssillamme ei ollut yhtä isoa koetta, vaan
tuntiprojekteille annettiin aiempaa enemmän painoarvoa. Lisäksi teimme paljon
vaikuttamiseen liittyviä vanhoja yo- ja preliminääritehtäviä ja yritimme
tutustua yo-kokeen erilaisiin tehtävätyyppeihin ja niiden arviointiin aina yksittäisten
tehtävien teon yhteydessä.
Mainosanalalyysitehtäviä ja elokuvaa |
Elokuva
näkyi kurssimme ilmiönä selkeimmin siinä, että pääsimme mukaan molempiin
koulumme järjestämiin elokuvatapahtumiin: American Vagabond -näytökseen ja
Orion-elokuvateatteritapahtumaan. Jälkikäteen pohdimme elokuvia ja niiden
vaikuttavuutta yhdessä. Molemmissa elokuvissa oli näkyvissä myös toinen
ilmiömme sukupuolisuus.
Sukupuolisuuteen
palasimme kurssilla tarkemmin, kun käsittelimme erilaisia mainoksia ja suomalaisia
aikakauslehtiä. Sekä mainosten että lehtien kohdalla sukupuolisuutta oli
mielenkiintoista analysoida. Tunneilla esimerkiksi huomattiin, että
naistenlehdissä esiintyy hyvin vähän miehiä ja nämä harvatkin esitetään
lehdissä naisnäkökulman kautta. Lehtimainosten kohdalla keskeinen havainto taas
oli, että nuoren naisen kuvalla voi mainostaa melkein mitä vain.
Kurssin
tunneilla koetimme tehdä mahdollisimman paljon töitä erilaisissa ryhmissä. Kielioppitehtäviä
teimme varsin paljon kirjasta, mutta muuten koetimme tehdä esimerkiksi pieniä
tutkimustöitä. Viimeisellä tavallisella oppitunnilla kurssillamme vieraili
Reeta Heino Nuorten Akatemiasta. Reeta piti meille draamatyöpajan, jossa matkustimme
Etelä-Amerikkaan ja näyttelimme paikallisia ihmisiä. Mietimme myös, miten
voisimme vaikuttaa ihmisten työoloihin toisella puolen maapalloa.
Nuorten Akatemian Maailman kuvat -draamatyöpaja |
Lopuksi
Kurssimme on nyt melkein lopussa, jäljellä on enää palautustunti. Palautustunnilla pohdimme ilmiöpohjaisen projektiopetuksen eroja normaaliopetuksen kanssa ja annamme palautetta puolin ja toisin. Jakso on ollut jännittävä, joten puhuttavaa varmasti riittää.
Teksti ja kuvat: ISA
Ensimmäisessä kollaasissa näkyvä mainosanalyysityö: Maria Adoul, Shkal Hossain Mohammad ja Namra Waheed
Ensimmäisessä kollaasissa näkyvä mainosanalyysityö: Maria Adoul, Shkal Hossain Mohammad ja Namra Waheed
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.