George Pólya on yksi 1900-luvun matematiikan suurista
nimistä ja matemaattisen ongelmanratkaisun isä. Pólya oli syntyjään
unkarilainen, mutta muutti vaimonsa kanssa siirtolaisena 1940-luvulla
Yhdysvaltoihin. Hän opetti lyhyen aikaa Brownin yliopistossa enne siirtymistään
Stanfordin yliopistolle. Hän tuli nopeasti tunnetuksi tutkimuksistaan ja
opetuksestaan ongelmanratkaisun parissa. Ala- ja yläasteen opettajille Pólya
opetti keinoja saada oppilaat motivoitumaan ja kehittämään taitojaan
ongelmanratkaisujen parissa.
Vuonna 1945
Pólyalta julkaistiin kirja ”How To Solve It”, josta tuli hänen parhaiten
menestynein teoksensa. Sitä myytiin yli miljoona kappaletta ja se käännettiin
17 eri kielelle. Pólyan mukaan kyky ratkaista ongelmia tehokkaasti ei ole
synnynnäinen ominaisuus, vaan opittavissa oleva asia. Kirjassa selvitetään
ongelmanratkaisun neljä perusperiaatetta.
Ensimmäinen
vaihe on ymmärtää ongelma. Niin itsestään selvä asia, ettei sitä aikaisemmin
edes mainittu osana prosessia. Pólya oli kuitenkin huomannut että monilla
oppilailla ongelmanratkaisu kaatui nimenomaan ymmärryksen puutteeseen osan tai
koko ongelman jäädessä epäselväksi heti kättelyssä. Hän kehotti opettajia
kyselemään oppilailtaan mm. ymmärtävätkö nämä tehtävässä käytettyjen sanojen
merkityksen, mitä pyydetään esittämään ratkaisussa, osaavatko nämä esittää
ongelman omin sanoin, auttaisiko joku kuvaaja ymmärtämään ongelmaa paremmin ja
onko tehtävässä tarpeeksi tietoja ongelman ratkaisemiseen.
Toinen vaihe on
laatia suunnitelma ongelman ratkaisemista varten. Pólyan mukaan kyky valita
oikea strategia ongelmanratkaisussa kehittyy parhaiten ratkomalla useita
ongelmia. Ratkaisujen pohtiminen helpottaa tulevien ongelmien ratkaisemista.
Pólya listasi strategioiksi mm. arvaamisen ja tarkistamisen, vaihtoehtojen
eliminoimisen, mallintamisen, kuvan piirtämisen sekä toistuvan kuvion
etsimisen.
Kolmas vaihe on
suunnitelman toteuttaminen. Kolmas vaihe on yleensä toista vaihetta helpompi.
Yleisesti ottaen se vaatii lähinnä huolellisuutta ja kärsivällisyyttä viedä
alkuperäinen suunnitelma loppuun asti. Jos suunnitelma ei loppujenlopuksi
toimikaan, valitaan tilalle toinen.
Neljäs periaate
on oman prosessin tarkastelu. Pólyan mukaan on opettavaista tarkastella
työskentelyn lopuksi mitä on saanut aikaan ja mitä taas on jättänyt tekemättä.
Tämä on myös hyödyllistä tulevien ongelmanratkaisutehtävien ratkomisen
kannalta.
Ensimmäisiä
kokemuksia matemaattisesta ongelmanratkaisusta monelle on varmaan ollut
ala-asteen sanalliset matematiikantehtävät. Näitä tehtäviä ryhdyttiin laskemaan
suoraan ilman sen suurempaa suunnittelua, ja usein joutui kokeilemaan erilaisia
vaihtoehtoja ennen kuin oikeaan ratkaisuun päästiin.
Vuosien
varrella pikkuhiljaa mukaan on tarttunut ripaus kärsivällisyyttä. Siinä missä
itselleni ennen tärkeintä oli laskea tehtävät mahdollisimman nopeasti, korostuu
ongelman ja ratkaisuun käytettyjen keinojen ymmärtäminen nykyään enemmän.
Sanallisten tehtävien alkaessa vaikeutua, täytyy ongelma myös ymmärtää
kunnolla, jotta se ylipäätään voidaan ratkaista.
Uusin oivallus
itselleni on ollut oman prosessin läpikäynti. Usein helppojen tehtävien
kohdalla ei tule tarkasteltua työskentelyään, mutta hankalien tehtävien
kohdalla tästä on yllättävän paljon apua. Jälkeenpäinkin vanhoista ratkaisuista
voi olla hyötyä, sillä niistä saattaa saada mallia uuden ongelman ratkaisuun.
Ongelmanratkaisu helpottuu kun oppii sisäistämään ratkaisumalleja. Usein
suurin haaste on kärsivällisyyden löytäminen tehtävän ratkaisemista varten.
Kärsivällisyys kuitenkin palkitaan, tutut ongelmat muuttuvat lopulta
helpommiksi. Ovathan ne ala-asteenkin sanalliset tehtävät jo naurettavan
yksinkertaisia.
Kirjoittanut Henna Vihantavaara
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.