”Nyt se
tapahtuu!” ajattelin, kun viime keväänä saimme tietää tämän lukuvuoden ilmiöt,
jotka olivat tiede, tulevaisuus ja hyvä elämä Suomi 100 -näkökulmasta. Nyt oli
aika toteuttaa äidinkielenopettajan haave Kalevala-aiheisesta musikaalista.
Otin
Kalevalan käsittelyyn jo syksyllä ÄI6-kursilla, jossa opiskelijoiden kanssa
tutustuimme kansalliseepoksemme tarinoihin ja hahmoihin. Opiskelijat ideoivat
nykyvastineita Kalevalan sankareille. Samalla alkoi mielessäni hahmottua
musikaalin idea: Kalevalan vauhdikkaat tarinat ja ongelmat nykynuoren elämässä.
Inspiraation lähteenä toimi myös Johanna Sinisalon romaani Sankarit.
Joulukahvittelun lomassa kerroin ideastani musiikinopettajalle Jesse Vierelälle.
Vuosi
vaihtui. Esseiden korjaamisten lomassa kirjailin ylös kohtaus- ja
biisi-ideoita. Kullervon onneton elämä alkoi pyöriä mielessäni yhä uudestaan.
Aloin nähdä nykyajan Kullervoja kirjoissa, elokuvissa, uutisotsikoissa ja
kaduilla. Mutta kansalliseepoksessamme on myös naissankareita ja kilpalaulantaa
sekä tietysti Sampo. Ketkä olisivat tämän ajan pelimiehiä ja ukkometsoja? Mikä
tuo nykynuorille onnea?
Oli aika
pitää ensimmäinen palaveri musiikinopettajan kanssa. Alusta asti olimme samaa
mieltä siitä, että musikaalistamme tulisi komedia. Neljännen jakson lopussa
kutsuimme musikaaliryhmän koolle ja sovimme rooleista ja vastuualueista. Oli
hienoa huomata, kuinka innostunut porukka meillä oli koossa. Tästä olisi hyvä
jatkaa!
Ilmiöjakso
alkoi. Aloin koota kohtausideoita käsikirjoitukseksi. Ilmaisutaidon tunneilla teimme
improvisaatioharjoituksia, perehdyimme Kalevalan maailmaan ja hahmoihin, harjoittelimme
roolin rakentamista sekä suunnittelimme lavasteita ja pukuja.
Sarjakuva:
Sini Salonen
Musiikin
tunneilla treenailtiin Suomi-teemaan sopivia biisejä. Opiskelijat olivat
ensitapaamisesta asti mukana ideoimassa musikaaliin sopivia kappaleita. Mietimme
yhdessä musiikkivalintoja, sovituksia ja sitä, miten musiikki tukee
kokonaisuutta, vahvistaa henkilöhahmoja ja tunnetiloja sekä luo uusia
näkökulmia. Sovituksia harjoiteltiin aluksi pääasiassa muusikoiden kesken ja
draamaryhmän harjoitusten edetessä monet solisteista tulivat mukaan
musiikkiharjoituksiin. Työskentelyn edetessä joitain kappaleita hylättiin ja
joitain uusia otettiin mukaan musikaaliin. Solistien kanssa pidettiin myös
erillisiä lauluharjoituksia sekä opettajan säestyksellä että bändin kanssa. Yksittäiset
kohtaukset ja musiikkikappaleet muovautuivat vähitellen kokonaiseksi
esitykseksi, kun pääsimme yhdessä saliin harjoittelemaan ja menemään
kokonaisuutta läpi.
Musikaalibändi kenraaliharjoituksessa
Musikaaliin
oli alun perin tarkoitus tulla mukaan myös ruotsin ryhmän toteuttama video,
mutta se jäi ideaksi. Silti ajatuksiimme jäi kytemään tämä Suomi –
Ruotsi-asetelma. Ja ihmekös tuo, kun työskentelemme risteilylukioksi
nimitetyssä Tylyssä. Koska meidän musikaalistamme olisi tulossa komedia, niin
mikä sen mukavampaa kuin nauraa itselle. Kansainvälisyys kunniaan!
Musikaaliimme tulisi siis risteilykohtaus, joka rinnastuisi Kalevalan tarinaan,
jossa Sampo tuhoutuu ryöstömatkalla. Ilmaisutaidon tunnilla teimme
improvisaatioharjoituksia, joissa alkoi hahmottua, mitä kohtauksessa tapahtuu
ja kuka pelastaa Kalevalankadun lukion nuoret ajautumasta syvemmälle aaltoihin,
jotta heillä jokaisella olisi edessään hyvä elämä ja katse kohti tulevaisuutta.
Tylyn viides musikaali sai nimekseen Parin muuttujan musikaali.
Musikaalin
esitykset menivät hienosti. Me opettajat katsoimme ylpeydellä opiskelijoita, jotka
voimia vievän ilmiöjakson ja harjoittelun jälkeen ylittivät itsensä,
heittäytyivät täysillä, tukivat toisiaan, loistivat upeina tähtinä. Kiitos!
Pidetään huolta!
Ensi-ilta
Suvi
Reijonen ja Jesse Vierelä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.