Kevät on aivan nurkan takana, sillä Tylyn järjestyksessään neljäs viidennessä eli lukuvuoden viimeisessä jaksossa järjestettävä ilmiöjakso alkaa. Opiskelijat pääsevät tänä vuonna valitsemaan ilmiöistä tulevaisuus, hyvä elämä ja tiede sen, johon he perehtyvät syvällisemmin opiskelemillaan kursseillaan. Minkälaista sanastoa on tulevaisuuteen liittyen? Minkälaisia dystopioita on? Entäpä utopioita? Minkälaiseksi tulevaisuus kuviteltiin 1800-luvulla? Minkälainen on tulevaisuus tästä hetkestä katsoen biologian tai vaikkapa maantieteen näkökulmasta? Miten ihminen vaikuttaa omaan tulevaisuuteensa?
Tänään opiskelijat pääsevät virittäytymään ilmiöihin, vaikkapa tekemällä ihmispatsaita tai rakentamalla tulevaisuutta muovailuvahalla. Lisäksi seuraavan viikon ajan lukiomme tilat on vallannut mobiilirata, jossa on enemmän tai vähemmän ovelia ja kinkkisiä kysymyksiä ja tehtäviä ilmiöihin liittyen. Aloitettiin heti aamulla äidinkielen ja kirjallisuuden kolmoskursillakin jo virittäytyminen ilmiöihin Kiasman Ernesto Neton näyttelyssä. Miten alkuperäiskansat ja luonto voisivat liittyä tulevaisuuteen, tieteeseen tai hyvään elämään?
Ernesto Neton teoksia Kiasmassa. |
Mihin ilmiöistä sinä tarttuisit?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.