perjantai 8. toukokuuta 2015

“Kun sanat eivät riitä - meillä on musiikki”

“Jos minä olisin biisi...olisin voimakas. Bohemian Rhapsodyn tavoin heittelisin puolelta toiselle ja minussa yhdistyisi moni musiikkilaji - pop, reggae, country, acappella sekä naispuolinen vahva rap. Olisin todellinen korvamato ja jäisin inhottavasti kaikkien kuulijoiden korviin toistamaan itseäni vielä muutamaksi päiväksi biisin kuuntelun jälkeen. Sanoitukseni olisivat rennot ja menevät, mutta niillä on tietty, hieman syvempi merkitys, jonka vain ja ainoastaan minä ymmärrän.” O.
Miten ja miksi musiikki vaikuttaa meihin? Näitä asioita pohdimme Mu1 eli “Minä ja musiikki” kurssilla. Tässä blogitekstissä olevat ajatukset ovat sitaatteja opiskelijoiden kirjoitelmista.

N: “Kuvailisin suhdettani musiikkiin intohimona, rakkautena ja ymmärtämisenä. Rakastan musiikin kuuntelua ja teen sitä hyvin usein. Parhaiten pystyn keskittymään musiikkiin kun saan olla yksin ja miettiä biisien sanoja ja tarkoituksia. Meillä kotona on pienestä pitäen kuunneltu aina musiikkia ja se on ollut osa joka päiväistä elämääni.”

O: “Minulle musiikki on aina ollut keino välittää tunteitani ja ajatuksiani muille ihmisille. Löydän helposti itseni useista laulujen sanoituksista ja kykenen samaistumaan niihin. Pystyn joissakin tapauksissa myös selvittelemään omia tunteitani sanoitusten avulla. Kun sanat eivät riitä - meillä on musiikki. “

H: “Tietenkään kaikki biisit eivät kolahda aina, vaan esimerkiksi sillon kun ärsyttää ja on paha "v*tutus" niin kirkonpoltto hevi kuulostaa oikein rauhalliselta suhteuttaen omaan mieleeni, ja taas surua tuntiessani kiusaan itseäni kuuntelemalla kaikkea rauhallista tai sanoituksilla sisäisesti lisää murskaavaa musiikkia.”

K: “Nykyisin kuuntelen lähinnä räppiä, suomalaista sekä jenkkiä. Osaan kuitenkin arvostaa muitakin tyylejä musiikkitaustani ansiosta. Räpissä minua viehättää kovat biitit ja nokkelat riimit, ehkä syvemmin ajateltuna runous.”

P: “Nyt lukiossa olen alkanut uskaltaa olla enemmän oma itseni ja kuunnella musiikkia mistä oikeasti tykkään ja kertoa siitä muille! Nykyään kuuntelen joka ilta ennen nukahtamista musiikkia kuulokkeillani ja annan biisien mennä. Minulla on oikeastaan aika erikoinen tapa kuunnella musiikkia. En koskaan kuuntele sanoja vaan annan niiden mennä ja "menen biisiin niin sisään ja mukaan", että en kuuntele  sanoja ja havahdun vasta, kun biisi loppuu.”

M: “En nauti mistään enempää kuin kuunnella erittäin matala äänisen auton "murinaa" tai turbon sihahdusta tai ison 4t pyörän kiihdytyksestä lähtevän matala äänisen paineaallon kuuntelua. Laulan aina kun on mahdollista. Eniten pidän laulaa ajaessani, vaikka en tykkää kuunnella ajaessani musiikkia, jotta kuulisin oman pyöräni äänen ja mahdollisesti jonkun toisen pyörän tai auton äänen.”

S:”Kokemuksistani ensimmäisenä tulee mieleen se, miten Sia – Breathe me on vaikuttanut elämääni. Olen aina ihaillut Siaa ja hän onkin lempi laulajani. Breathe me on kuitenkin Sian kappaleista minulle se merkittävin ja se symbolisoi minulle vaikeita aikoja, sillä olin 2 vuotta elämästäni syvästi masentunut ja kuuntelin tuota kappaletta päivittäin ja se antoi minulle suunnattomasti voimaa jatkaa.”

H: “Musiikki on aina ollut lähellä sydäntäni, sillä musiikki rentouttaa ja auttaa vaikeimmissakin tilanteissa ja auttaa parantamaan oloa. Kuuntelen musiikkia aamulla, tehtäviä tehdessä, koska se auttaa minua keskittymään, sekä kotiin mennessä että kotonakin.”

I: “Musiikki on aina ollut elämässäni läsnä, ei ole väliä minne menen tai missä olen, mutta aina korviini kantautuu musiikki. Itse pidän musiikkia tapana ilmaista tunteita ja itseään. Musiikin kanssa ei voi valehdella on oltava oma itsensä, sillä ihmiset eivät kuuntele musiikkia mistä eivät pidä. Varhaisimmat kosketukseni musiikkiin lähtevät ihan vauvasta, äitini tapa saada minut uneen oli laulaa, vaikka hänen äänensä ei ole kovin hyvä, niin silti kaikissa hänen lauluissaan oli rauhoittavaa voimaa ja niin minä näen musiikin, rauhoittavana voimana.”

K :”Musiikki on mulle oikeestaan tärkeetä vaan sillon kun mä haluan olla omassa rauhassa ja pohdiskella yksin mun omia asioita. Silloin se auttaa mua lähtee tästä maailmasta ja mä saan keskittyä täysillä pohdiskeluun.“

W: “Kuuntelen paljon suomalaista musiikkia, varsinkin suomiräppiä, ja syy siihen miksi sitä niin paljon kuuntelen, on koska tunnen voivani olla "läsnä" tai jollakin tavalla heitä lähellä.”

R: “Stressaavissa tilanteissä musiikki pystyy henkisesti auttamaan ihmistä esimerkiksi itselläni on hirveä lento pelko varsinkin kun on turbulenssia ja nousuissa. Usein sillon kuuntelen musiikkia, joka jotenkin psyykkisesti auttaa minua rauhoittumaan.  Minun mielesti musiikki on kuin terapiaa ja vahvistaa ihmisen itseluottamusta.”

A: “Lopetin koulun yhteydessä soittamisen ylä-asteen puolivälissä. Sitä ennen ehdin kuitenkin olla monta vuotta Helsingin lapsijousi orkesterissa, joka koostui oman kouluni jousimuusikoista. Olen esiintynyt orkesterin kanssa mm. Finlandia talossa, musiikkitalossa ja kulttuuritalossa. Kävimme myös kiertueella Italiassa kun olin 13-vuotias. Ne olivat upeita hetkiä minulle, päästä esiintymään täpötäydelle musiikkitalon yleisölle ja kansainvälisille artisteille. Välillä minulla on ikävä niitä aikoja, mutta orkesteri vei paljon aikaa ja vaati sitoutumista. Musiikki on siis ollut todella lähellä aivan pienestä pitäen.”

S: “Minä rakastan laulamista, mutta enemmän minä rakastan omien biisien tekemisestä. En ole hyvä sanoituksessa, mutta melodia onnistuu minulta helposti. Laulaminen on minun vahvuuteni musiikissa, mutta minä osaan myös soittaa. Minä soitan kitaraa, pianoa, huilua ja rumpuja. Minä opin soittamaan pienenä. Paras kaverini kävi pianotunneilla ja opetti minulle kaiken minkä oppi tunneillaan. Se oli hauskaa. Viiden vuoden jälkeen siitä minä ostin itselleni kitaran veljeltäni, koska halusin oppia soittamaan sitä. Harjoittelin joka päivä, ja nyt olen erittäin hyvä siinä.”

K: “En muista olinko 2-luokalla, kun alotin soittamaan sähköbassoa. Kiintymys alkoi, kun äitini vei minut ja veljeni johonkin missä saimme tutustua kaikenlaisiin bändisoittimiin. Luonnollisesti veljeni ehti ensin viedä rummut, joten tartuin sähköbassoon. Siitä hetkestä alkoi kiintymykseni bändisoittimia kohtaan.”

D: “Musiikki on minulle sama kuin avaruus: voin löytää jotain uutta joka päivä” 

CC @ Pixabay

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.